Servicekosten voor een vervangen distributieriem

Servicekosten voor een vervangen distributieriem

Een klant kwam bij onze garage terecht met een wel vreemd verhaal. Ze had recentelijk haar wagen aangeboden bij een garage voor een grote beurt. De wagen was op leeftijd en een grote beurt was een verstandige keus. De uitvoerende garage heeft de wagen meteen een APK keuring gegeven. Daar kwamen wat kleine aandachtspuntjes uit. Maar het belangrijkste was dat de distributieriem moest worden vervangen. Er werd verteld dat de riem echt aan vervanging toe was aangezien deze slijtageplekken had.

De distributieriem is een getande riem die in moderne verbrandingsmotoren de overbrenging vormt tussen de krukas en een of meer nokkenassen. De nokkenas opent en sluit de kleppen, die zich doorgaans in de cilinderkop bevinden.
Een nadeel van een distributieriem is dat hij regelmatig vervangen dient te worden, doordat hij aan slijtage onderhevig is en daardoor zou kunnen breken. Wanneer dit gebeurt, kunnen de zuigers in de bovenste stand de geopende kleppen raken en ernstig beschadigen, wat zeer prijzige reparaties tot gevolg heeft. De meeste distributieriemen hebben een levensduur van 60.000 – 120.000 kilometer of een aantal jaar, voorgeschreven door de fabrikant. Daarbij is de afgelegde weg of tijd doorslaggevend voor het vervangen van de riem. Bij extreme weersomstandigheden of indien zware prestaties van het voertuig worden geëist, dient de riem vaker te worden vervangen.

Na dat er een overeenkomst was tussen de garage en de klant, is de wagen klaar gemaakt en gerepareerd. Een nette factuur met een duidelijk overzicht van de gedane arbeid en en onderdelen. Daar viel de klant al direct op dat er een vreemde kostenpost werd berekend. Namelijk: Service Kosten voor een vervangen distributieriem. Ze vroeg meteen wat deze service kosten waren en waardoor ze werden gemaakt. Hier kreeg ze een ontwijkend antwoord op die kant nog wal raakte. Ze betaalde de rekening en ging naar huis.

Mag ik wat vragen?

Naar enkele dagen ging de vrouw naar onze garage. “Mag ik wat vragen? Ik heb mijn wagen laten repareren maar snap niet wat er nou precies gedaan is.” We hebben de factuur bekeken en ook ons oog viel op de de rare “Servicekosten voor een vervangen distributieriem”. Onze oplettende monteur zei al vrijwel direct daarna dat de type auto helemaal geen “Distributieriem” had maar een “Distributieketting”?? Een snelle inspectie onder de motorkap gaf al snel een andere bevestiging. De “Riem of Ketting” was HELEMAAL NIET vervangen was.  

Even bellen

Na overleg met de klant hebben wij het desbetreffende bedrijf gebeld met de vraag wat er nou precies aan de hand was. Daar werd snel een verhaal verteld die wel duidelijk maakte dat ze de klant nog moesten vertellen dat de ketting moest worden vervangen. Onzin dus. De klant heeft gelukkig haar geld terug gestort gekregen. En ons de opdracht gegeven om de ketting te vervangen.  Kosten waren lager en wij berekenen geen servicekosten voor de reparatie.

© Copyright FLPC 2020